Версія для друку

Кафедра двигунобудування: 60 років наукового пошуку

На славнозвісній кафедрі фізико-технічного факультету ДНУ ім. О.Гончара готують фахівців з проектування, виробництва та випробувань ракетних двигунів. Рівень наукових і технічних розробок спеціалістів цієї кафедри сьогодні визнаний на світовому ринку космічних технологій.

Про специфіку та сьогодення кафедри двигунобудування ДНУ ім. О.Гончара наша розмова з її завідувачем, кандидатом технічних наук, доцентом Юрієм Олексійовичем Мітіковим.

- Юрію Олексійовичу, кілька тижнів тому випускник кафедри двигунобудування Леонід Кучма зробив студентам цінний подарунок до 60-річчя кафедри. Що було презентовано?

- Леонід Данилович Кучма завжди з вдячністю згадує Альма матер, підтримує своїх сокурсників та сьогоднішніх студентів. Так, до ювілею він, як завжди перший серед випускників, подарував кафедрі мультимедійну систему VIP-класу, сучасні комп’ютери з великими моніторами, які дуже потрібні при роботі з технічним кресленням. Відтак тепер у наших студентів є можливість захищати дипломні проекти у вигляді презентацій.

- Розкажіть, будь ласка, з чого починалася історія кафедри?

- Кафедра двигунобудування Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара, безперечно, має свою яскраву і багату досягненнями історію. Заснована вона була у 1952 році, ставши одним із трьох секретних напрямків підготовки фахівців для ракетно-космічної галузі, з яких починався дніпропетровський фізтех.

З самого початку при організації кафедри особлива увага приділялася базовій освіті студентів. Базові дисципліни викладалися у дуже великих обсягах – це зумовило традиційно високий інженерний рівень підготовки наших спеціалістів. З іншого боку, спеціальних дисциплін в сучасному розумінні ще і не було. Випускникам було потрібно не боятися працювати в галузі сучасної техніки за межами наукових знань. Тому, в перші десятиліття роботи кафедри багато уваги приділялося створенню лабораторної бази. Так, уже через декілька років після заснування кафедри розпочалося створення комплексу фізико-технічних лабораторій (КФТЛ), що був обладнаний стендами і устаткуванням для експериментальних досліджень ракетних двигунів та теплосилових процесів.

З появою лабораторного комплексу наша кафедра отримала могутній позитивний імпульс для розвитку. Її співробітники почали виконувати великий об’єм спеціальних закритих держбюджетних замовлень. І, як закономірність, з’явилися важливі наукові результати, статті, винаходи, монографії. Таким чином, молодий колектив кафедри зміг досить швидко заявити про себе, створивши цілі наукові школи й нові напрямки розвитку ракетних двигунів.

У 90-ті рр. кафедра прийшла до необхідності створення нових спеціальностей, і до традиційного фаху «Ракетні двигуни» додалися спеціальності «Електроракетні двигуни», «Енергетичні установки», «Нетрадиційні джерела енергії», а потім й «Імпульсні теплові машини».

Зараз ми здійснюємо підготовку за всіма цими напрямами, окрім спеціальності «Імпульсні теплові машини».

- Юрію Олексійовичу, чим, на Вашу думку, унікальна кафедра?

- Перш за все, треба сказати, що тут працювали і працюють дійсно фахівці. Приємно дивитися на те, як збираючись на ювілейних зустрічах, випускники дякують своїм викладачам! Далі, діяльність кафедри двигунобудування Дніпропетровського національного університету імені О.Гончара на сьогодні відповідає всім потребам ракетно-космічної галузі, яка активно розвивається як у нас в Україні, так і в усьому світі. В наших лавах працюють такі фахівці, як: член-кореспондент НАНУ проф. О.В. Пилипенко, проф. Л.В. Пронь, проф. В.О Габринець, проф. О.В. Січевий та інші. Тому нам щиро вдячне і керівництво базового підприємства ДКБ «Південне» на чолі з генеральним конструктором О.В. Дегтярьовим, до речі, теж двигунобудівником за фахом. До ювілею кафедри керівники цього підприємства нагородили наших ветеранів відзнаками за великий внесок у справу підготовки фахівців.

Зараз на кафедрі діють чотири потужні наукові школи (системи наддування паливних баків, електроракетні двигуни, динаміка рідинних ракетних двигунів, теплосилові установки та тепло-масообмінні процеси з фазовими переходами). Наведу одну цифру – тільки з тематики систем наддування викладачами та випускниками кафедри отримано більш ніж 350 патентів та свідоцтв на винаходи!

Ведеться ряд актуальних наукових досліджень, в тому числі і з закордонними установами. Це дослідження поведінки рідкого кисню (ракетного окислювача) в умовах невагомості, отримання біогазу на більш високому рівні, розробка та виробництво теплогенеруючих установок для промислового використання, розробка стаціонарних плазмових двигунів, які працюють на інертних газах, дослідження теплообміну та гідродинаміки в двигунах літальних апаратів, дослідження процесів в парогенераторах, використання плазмових установок та плазмотронів тощо.

Характерною особливістю діяльності нашої кафедри протягом всього періоду її існування була плідна співпраця з фахівцями Конструкторського бюро «Південне» та «Південного машинобудівного заводу». Тривалий час обов’язки першого завідувача нашої кафедри виконував головний інженер майбутнього ПМЗ, заступник найвідомішого ракетного конструктора у світі М.К. Янгеля, проф. М.С. Шнякін, легенда світового двигунобудування. Більшу частину учбового процесу в перші роки забезпечували співробітники саме цих підприємств. В ДКБ «Південне» нині функціонує філія кафедри, яка є справжньою гордістю кафедри. Зараз її очолює знаний фахівець доцент В.І. Конох.

Великим плюсом кафедри двигунобудування є широкий спектр спеціалізації наших викладачів, у нас є фахівці з усіх типів ракетних двигунів: рідинних, твердопаливних, електроракетних, пастоподібних, гібридних, детонаційних та ін. Крім дніпропетровської, є й представники інших наукових шкіл (МАІ, КАІ).

- Юрію Олексійовичу, розкажіть, будь-ласка, про минулі й сучасні успіхи та досягнення вашої кафедри.

- Відзначу, що цілеспрямована і копітка праця спеціалістів кафедри двигунобудування дає плідні результати протягом усіх 60 років її існування. Ми підготували більш ніж 4,5 тисячі справжніх фахівців! Викладачами і аспірантами кафедри захищено більше 80 кандидатських дисертацій, 23 докторських; 18 випускникам присвоєно звання Героя України і Героя Соціалістичної праці, 35 удостоєні вищих премій держави. Ось один свіжий приклад із сьогодення: серед номінантів на Державну премію України в галузі науки і техніки за 2012 рік (за рекордний двигун IV ступеня ракетоносія Євросоюзу «Вега») – 8 випускників кафедри двигунобудування ДНУ! Цей високоінтелектуальний прорив зроблено саме за допомогою і наших фахівців.

Справді, за шість десятиліть кафедра стала джерелом формування цілого сузір’я визначних державних діячів, керівників бізнесу, економіки, науки і культури України, своєрідним індикатором її сучасної інженерної думки. Так, серед найяскравіших випускників кафедри: Л.Д. Кучма – Президент України, Ю.С. Алексєєв – генеральний директор Національного космічного агентства, Генеральний конструктор НВО «Енергія» академік Ю.П. Семенов, Генеральний конструктор ДП КБ «Салют» А.К. Недайвода, академік НАН України В.В. Пилипенко, заступник генерального конструктора ДКБ «Південне» В.М. Шнякін і багато інших.

Наш колектив по праву пишається своїми випускниками. Вони з честю працювали і працюють та відіграють провідні ролі в конструкторських, проектних, наукових, навчальних, виробничих, військових підрозділах Дніпропетровська, Павлограда, Запоріжжя, Києва, Москви, Воронежа, Омська, Красноярська, Оренбурга, Нижньої Салди, Байконура та інших.

Щодо результатів наукових напрацювань наших співробітників і випускників, то їх сміливо можна назвати золотим фондом світового ракетобудування. Завдяки самовідданій праці та великому науковому потенціалу наших вчених Україна нині займає лідируючі позиції в найсучаснішій та найскладнішій галузі машинобудування – двигунно-ракетній. Наприклад, двигунобудівний підрозділ ДКБ «Південне», який більш ніж на 75% відсотків складається з випускників фізтеху ДНУ, сьогодні забезпечує двигунами сучасні ракети-носії України, Італії, Південної Кореї, Індії, Китаю. В опрацюванні перебуває і ряд контрактів з іншими країнами, в тому числі і з США. До різних країн світу експортуються також інші різноманітні сучасні пристрої, зроблені в лабораторіях нашої кафедри.

- Якою сьогодні є специфіка організації навчального процесу на кафедрі і де сьогодні працюють ваші випускники?

- Щодо двигунобудівників. В нинішній час на кафедрі ведеться підготовка фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» за напрямом «Двигуни та енергетичні установки літальних апаратів». Після отримання диплому бакалавра студенти можуть продовжити навчання за освітньо-кваліфікаційним рівнем «спеціаліст» чи «магістр» за спеціальністю «Ракетні двигуни та енергетичні установки».

Поряд з вивченням традиційних загальноосвітніх інженерних дисциплін («Вища математика», «Фізика», «Хімія», «Інформатика», «Теоретична механіка», «Електротехніка», «Термодинаміка і теплопередача», «Газова динаміка», «Фізика плазми», «Гідравліка»), наші студенти глибоко вивчають сучасне програмування (САПР, «Технологія програмування». «САПР двигунів» та ін.).

Далі йдуть відповідні професійно-орієнтовані дисципліни. Основними є такі: «Основи теорії ракетних двигунів», «Конструкція ракетних двигунів», «Палива ракетних двигунів», «Системи постачання двигунів», «Випробування двигунів», «Системи живлення ракетних двигунів», «Динаміка ракетних двигунів», «Надійність ракетних двигунів», «Системи автоматичного проектування», «Основи теорії космічних енергетичних установок», «Конструкції космічних енергетичних установок», «Електричні та пневмогідравлічні схеми електричних ракетних двигунів», «Методи діагностики плазми» та ін.

Для організації та проведення навчального процесу на кафедрі створено вісім навчальних лабораторій: «Лабораторія конструкцій двигунів», «Лабораторія теплопередачі», «Лабораторія вимірювань», «Лабораторія атмосферних двигунів», «Навчальна лабораторія лопатевих машин», «Лабораторія електроракетних двигунів» та два комп’ютерних класи.

Пильна увага у нас приділяється також науково-дослідній і винахідницькій роботі студентів. Викладачі та наукові співробітники кафедри залучають студентів старших курсів для виконання наукових досліджень, що знаходить відображення в бакалаврських і магістерських роботах та дипломних проектах високого рівня. Практично кожен магістр має статті у фаховому виданні, виступи на всеукраїнських або міжнародних конференціях. Щороку кілька наших студентів захищають дипломні роботи англійською мовою, отримуючи посвідчення державного зразку. Тобто кафедра створює всі необхідні умови для всебічного розвитку особистості сучасного студента.

Також серед важливих складових підготовки фахівців на нашій кафедрі – співпраця у вирішенні освітніх та науково-практичних задач з базовими підприємствами і установами ракетно-космічної галузі. Традиційно частиною навчального процесу є проходження виробничої і переддипломної практики з подальшим гарантованим розподілом найкращих студентів до базових підприємств – ДКБ «Південне», ДП ВО ПМЗ, Інституту технічної механіки НАНУ. Особливо відзначу, що випускники з високим середнім балом (вище ~4,2) на базових підприємствах одразу отримують гарну зарплатню – вищу, ніж середня в Україні!

Для молодих фахівців також досить важливо, що у кафедри є стабільні місця в аспірантурі ДНУ. Таким чином, кафедра двигунобудування ДНУ дає випускникам гарантований, досить широкий вибір першого місця працевлаштування за фахом у найпередовіших за рівнем розробок підприємствах.

Наостанок я бажаю всім ветеранам кафедри – академіку В.В. Пилипенко, професорам Л.В. Пронь, В.І. Кукушкіну, М.Д. Коваленко, В.А. Задонцеву, Г.О. Стрельнікову, доцентам Ю.О. Созіну, Е.М. Тарану, Ю.В. Дронову, В.Ф. Приданцеву – всього найкращого і висловлюю їм щиру подяку за талановиту роботу.

Підготовлено до друку Інформаційно-аналітичним агентством
ДНУ імені О. Гончара


ГончарTV ГончарFM Газета Анонси Чому ДНУ Welcome to DNU Facebook Instagram Youtube Telegram