Студенти ДНУ відпрацьовували навички життєстійкості
Соціально-психологічна служба Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара проводить спеціальну програму-тренінг для тих, хто цікавиться сучасними методами саморегуляції. Нещодавно навчання розпочала вже четверта група слухачів.
У навчальній програмі взяли участь співробітники і студенти різних факультетів університету. Заняття проводили практичні психологи ім. Олеся Гончара Наталія Кузнєцова та Олена Хамініч. Практикум мав назву «Технології соціально-психологічної резильєнтності».
Сучасні соціально-економічні та політичні виклики в Україні та світі створюють такі умови, коли жодна людина не є застрахованою від вторгнення в її життя неприємностей, трагедій і горя. Ця обставина дедалі більше зміщує увагу практичних психологів на пошук прийнятних засобів психологічної саморегуляції емоційної сфери людини. І хоча питання психологічної саморегуляції вже давно активно вивчається спеціалістами з різних частин земної кулі, в Україні воно є досить новим і практично майже не розробленим. І це при тому, що здатність до психологічної емоційної саморегуляції вважається базовою особистісною компетентністю та є одним з найважливіших показників психологічної готовності до професійної діяльності людини.
Відтак, вивчивши досвід відомої у світі «Моделі суспільної резильєнтності» (CRM), створеної директором Інституту дослідження травм Елейн Міллер-Карас (Університет Лома Лінда, США), психологи ДНУ вирішили навчити її інструментам і широке коло студентства та працівників університету. «Адаптована нами психологічна програма-тренінг «Технології соціально-психологічної резильєнтності» покликана розвинути у наших слухачів навички психологічної стійкості та запобігання емоційному вигоранню, – розповідає співавтор і ведуча тренінгу Наталя Кузнєцова. – Сам англомовний термін «резильєнтість» узятий із фізики і означає такі поняття, як: гнучкість, пружність чи стійкість. А от при перенесенні у психологічний контекст він розуміється, скоріше, як «життєстійкість», тобто здатність людини чи соціальної системи будувати нормальне життя у складних умовах. У психології особистості термін, найперше, пов’язується з такими індивідуальними рисами людини, як: стійкість і твердість характеру, саморегуляція як механізм управління власними ресурсами (здоров’ям, емоційною, мотиваційно-вольовою та когнітивною сферами), здатність до соціальної адаптації, відновлюваність після життєвих негараздів тощо», – пояснює Наталя Володимирівна.
Під час двогодинного практикуму фахівці ДНУ навчали присутніх базовому комплексу навичок стресостійкості, презентуючи різноманітні інструменти подолання емоційних переживань та відновлення гармонійного стану людини в кризових життєвих ситуаціях. Зокрема, слухачі були ознайомлені з типовими людськими реакціями на стрес та їх біологічним підґрунтям, а також опанували основні навички моделі резильєнтності (відстежування відчуттів власного тіла, свідоме зосередження на відчуттях позитивної/нейтральної модальності, побутові засоби швидкого відновлення, спеціальні прийоми для «гострих» ситуацій тощо). Окрім розуміння біології травматичних симптомів та методик відновлення індивідуального психологічного комфорту, відвідувачі здобували навички допомоги іншим людям, особливо дітям, які опинились у критичній життєвій ситуації.
Загалом, навчальна програма «Технології соціально-психологічної резильєнтності» передбачає проведення шести практичних занять. Планується, що отримані знання учасники закріплять, виконуючи плани, створені під час тренувань, наприклад: «План самодопомоги» й «Перетворюємо своє співтовариство». Після закінчення курсу занять слухачі отримають сертифікати учасників програми.
«Жодна складова нашого тренінгу не є елементом психотерапії чи її еквівалентом. Це лише навчальна програма, мета якої допомогти учасникам знайти ресурси своєї психіки і навчитися їх розширювати, спираючись на власний життєвий досвід, – говорить співавтор проекту Олена Хамініч. – Сьогодні ми розпочинаємо заняття вже з четвертою хвилею слухачів. Така висока відвідуваність свідчить про наявність у студентської молоді нашого університету потреби в таких навчальних заходах, а, відповідно, й про їхню готовність до самовдосконалення та використання методів практичної психології у власному житті», – підкреслює Олена Миколаївна.
Високий рівень зацікавленості програмою серед студентства ДНУ підтверджує й Ганна Хлистун – студентка ІІ курсу факультету психології ДНУ, яка прийшла на заняття за рекомендацією друзів, які вже відзначили ефективність пропонованої моделі психологічної саморегуляції. «Я, як майбутній психолог, цікавлюсь різними напрямами цієї науки. Про поняття резильєнтності я чую вперше, тож прийшла сюди, аби дізнатися більше про це. Мені завжди цікаво глибше пізнавати якості та вчинки, як свої, так і оточуючих», – говорить дівчина.
Психологи говорять: «Коли я знаю, як собі допомогти, я можу допомогти іншим». Тож відтепер слухачі тренінгу зможуть впоратися не тільки зі своїми емоційними станами, а й допомогти своїм друзям.
Інформаційно-аналітичне агентство
ДНУ ім. О.Гончара
Тел.: 374-98-20
www.dnu.dp.ua
Факультети
- Української й іноземної філології та мистецтвознавства
- Cуспільних наук і міжнародних відносин
- Історичний
- Психології та спеціальної освіти
- Прикладної математики та інформаційних технологій
- Економіки
- Систем і засобів масової комунікації
- Юридичний
- Фізики, електроніки та комп'ютерних систем
- Фізико-технічний
- Механіко-математичний
- Хімічний
- Біолого-екологічний
- Медичних технологій діагностики та реабілітації
Коледжі
- Машинобудівний фаховий коледж
- Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування
- Жовтоводський промисловий фаховий коледж
- Фаховий коледж економіки та бізнесу