Парламентські слухання «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки»
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 05 лютого 2019 року № 2677-VIII, ініціатором якої був Комітет з питань науки і освіти, у Верховній Раді України 10 квітня 2019 року з 15-00 до 18.00 відбулися парламентські слухання на тему «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки».
До участі були запрошені: народні депутати, представники Кабінету Міністрів, центральних органів виконавчої влади, обласних державних адміністрацій і обласних рад, Національної академії наук України, національних галузевих академій науки, представники закладів освіти та наукових установ, громадських освітянських і студентських організацій (близько 500 осіб).
Відкрила Парламентські слухання на тему «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки» Перший заступник Голови Верховної Ради Ірина Геращенко. Головуюча ознайомила з регламентом засідання і запросила до виступу із основною доповіддю Міністра освіти і науки України Лілію Гриневич.
Л. Гриневич наголосила, що розвиток людського капіталу – це надзвичайно важлива тема і «одна з першочергових цілей, про які йдеться у Середньостроковому плані пріоритетних дій Уряду до 2020 року». Вона повідомила: «За індексом людського розвитку ООН, одним із критеріїв якого є доступ до знань, Україна належить до групи високого рівня і посідає 88 місце серед 189 країн. Звіт про людський капітал Всесвітнього економічного форуму, в якому розраховується глобальний людського капіталу, ставить Україну на 24 місце серед 130 країн. Міністр також звітувала про стан освітньої галузі на всіх рівнях: від початкової і до вищої освіти, а також про хід і результати реформ. Водночас з метою самореалізації людей Л. Гриневич закликала: розвивати ринок праці, національний бізнес – вкладати кошти в українські інновації і державу – створювати податкові стимули. «Коли ми навчили, дали освіту, захистили, коли люди завершили аспірантуру-докторантуру, після того, як у них держава Україна вклала стільки коштів, і вони отримали хорошу освіту, яку визнають всі індекси, можна вкрасти їхнє майбутнє, якщо не дати їм можливості самореалізуватися в цій країні. І при цьому можна вкрасти майбутнє України», – наголосила міністр.
Із співдоповіддю виступив перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський, який наголосив на важливості проведення таких слухань. «Ми повинні розуміти – де є погане, а де є гарне. Що зроблено? Що не зроблено? Що потрібно зробити? Де є тренди, на які ми повинні дати відповідь? Бо ця відповідь – це філософія подальшого розвитку нашої освіти», – зазначив О. Співаковський. Він наголосив, що за останні чотири роки дуже багато зроблено у сфері освіти, однак, варто розуміти, що, згідно з останніми трендами, «основна битва майбутнього – битва за людський інтелект». Перший заступник голови Комітету окреслив конкретні рекомендації та завдання на майбутнє.
Із трибуни Парламентських слухань також виступили: голова Профспілки працівників освіти і науки України Ольга Чабан, президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень, голова Комітету з питань охорони здоров’я Ольга Богомолець, заступник голови Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму Денис Силантьєв, голова Комітету з питань промислової політики та підприємництва Віктор Галасюк, представник Уповноваженої Верховної Ради з прав людини у питаннях дотримання соціально-економічних та гуманітарних прав Олена Степаненко, представники Інституту економіки та прогнозування НАН України, Українського центру економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, національних галузевих академій науки, Федерації роботодавців України, Державної служби зайнятості, закладів освіти та наукових установ, роботодавців, громадських освітянських і студентських організацій.
Під час дебатів учасники засідання говорили про необхідність збільшення фінансування сфери освіти, оскільки проблема розвитку людського капіталу тісно пов’язана із забезпеченням умов здобуття громадянами України вищої освіти, а в державі присутня тенденція постійного змінення видатків на вищу освіту. А відповідно ст. 78 Закону «Про освіту» держава забезпечує асигнування на освіту в розмірі не менше ніж 7% ВВП. Тобто таке фінансування системи освіти України не забезпечує стабільного функціонування та розвитку навчальних закладів. Учасники засідання також звертали увагу на необхідність покращення доступу до навчання; розвитку інклюзивності та гендерної рівності; подальшої реформи професійно-технічної освіти; розвитку мережі дошкільної та шкільної освіти; розвитку освіти із захисту прав людини в Україні; популяризації технічної освіти, стимулювання розвитку ринку праці; покращення профорієнтації; гармонізації розвитку економіки і людського капіталу тощо.
Із заключним словом на Парламентських слуханнях виступив перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський, який подякував усім, хто брав участь у їх роботі. «Людський капітал – достатньо складна і динамічна абстракція, яка визначає ключовий елемент розвитку нації, держави та її економіки, добробуту громадян; визначає сукупність життєвих, духовних та професійних компетентностей громадян, які забезпечують сталий розвиток країни у її основних проявах. Проблема створення, збереження і розвитку людського капіталу та вимірювання відповідних трендів сьогодні є не просто актуальною: в умовах України, на мій погляд, є питанням національної безпеки», – сказав О.Співаковський, підсумовуючи засідання.
Серед ключових моментів він назвав створення мотивації для того, щоб молодь залишалася в країні, створювала бізнес, дім та родини. «Тому вчитель як джерело освіченості майбутнього України повинен мати гідну зарплату, а молода людина – доступ до фінансових ресурсів, які забезпечать їй достойну освіту та гідне життя», – наголосив народний депутат. Він також пообіцяв, що Комітет відпрацює всі зауваження і рекомендації, які прозвучали під час Парламентських слухань, і Верховна Рада затвердить їх позитивним голосуванням.
Згідно з підготованим Комітетом з питань науки і освіти проектом резолюції, за підсумками парламентських слухань на тему «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки», вироблено конкретні рекомендації Верховній Раді, Кабінету Міністрів, профільним міністерствам, силовим структурам, НАН України, місцевій владі та керівникам навчальних закладів у сфері дошкільної, повної загальної середньої та вищої освіти, а також освіти дорослих і позашкільної освіти. Окремими пунктами в Резолюцію внесено питання: забезпечення ефективного використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у сфері освіти і науки; забезпечення якісним харчуванням у закладах освіти; подолання дисбалансу між підготовкою кваліфікованих робітників і фахівців з вищою освітою та потребами ринку праці; ключові проблеми у сфері науки та інноваційної діяльності.
Джерела:
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти Верховної Ради України: http://kno.rada.gov.ua/news/Robota_Kom/Parl_Kom_slukh/ Parl_slukh/8_skl/75312.html
Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України: https://www.rada.gov.ua/fsview/170143.html
Інформаційно-аналітичне агентство
Дніпровського національного університету
Факультети
- Української й іноземної філології та мистецтвознавства
- Cуспільних наук і міжнародних відносин
- Історичний
- Психології та спеціальної освіти
- Прикладної математики та інформаційних технологій
- Економіки
- Систем і засобів масової комунікації
- Юридичний
- Фізики, електроніки та комп'ютерних систем
- Фізико-технічний
- Механіко-математичний
- Хімічний
- Біолого-екологічний
- Медичних технологій діагностики та реабілітації
Коледжі
- Машинобудівний фаховий коледж
- Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування
- Жовтоводський промисловий фаховий коледж
- Фаховий коледж економіки та бізнесу