Психологія взаєморозуміння поколінь
Темою другої зустрічі інтелектуальної вітальні «Полемічні діалоги», яка відбулась 23 квітня в приміщенні Наукової бібліотеки ДНУ у Всеукраїнський день психолога та Всесвітній день книги і авторського права, стала «Батьки і діти: психологія взаєморозуміння».
Подібна проблематика – царина психологічної науки, актуальна завжди, а зараз – як ніколи, тож, подискутувати стосовно цієї теми запропонували доценти факультету психології та спеціальної освіти Ольга Глушко та Оксана Байєр, які є авторами багатьох наукових досліджень з напряму психології сім’ї, виховують дітей та є активними організаторами психологічних дискусій у психологічному клубі, що успішно діє на факультеті.
До читацької зали в науковій бібліотеці гостинно запрошували її працівники та ведучий заходу доцент Дмитро Свинаренко, який і відкрив цю зустріч, привітавши присутніх зі святами та наголосивши на актуальності заявленої теми. Доречно сказати, що у залі було багато присутніх студентів з факультету психології та спеціальної освіти, викладачів з інших факультетів та працівники бібліотеки й психологів університетської психологічної служби.
Спікери розпочали актуальну розмову з визначення змісту проблеми «батьків і дітей»: чи є вона новою або універсальною для всіх часів? У чому полягає її специфіка на сьогодні? Де шукати її пояснення та шляхи вирішення? Які прийоми виховного впливу є оптимальними? І, нарешті, як можуть наука психологія та психологічні знання стати в нагоді у налагодженні стосунків між батьками і дітьми? Змотивувавши учасників дискусії, спікери перейшли до інтерактивного розгляду проблеми.
В обговоренні теоретичного аспекту розмови слухачі назвали комунікацію між поколіннями як один із допоміжних засобів взаємодії у родині. Психологи разом із аудиторією окреслили можливі труднощі та помилки у спілкуванні в родині. Саме цьому й була присвячена практична частина зустрічі: ведучі підготували інтерактивні вправи на розвиток техніки так званого активного слухання, які спочатку учасники розібрали на інсценованих прикладах, а потім спробували виконати в парах. Особливо цікавою та корисною виявилася взаємодія в різнопоколінних парах, де студенти працювали поряд з представниками старшого віку, і обидві сторони спробували грати ролі як дитини, так і батьків. Так, студенти-першокурсники спеціальності «Спеціальна освіта» Анастасія Ванжа, Богдана Василенко, Вікторія Сотнікова пригадали і використали у вправах те, що нещодавно вони вивчали на спецкурсі з гувернерства, як працювати з емоціями та поведінкою дитини у контексті міжнародної програми розвитку й корекції особистості «Виховання на основі здорового глузду». Було приємно спостерігати за таким собі зворотнім зв’язком. Студентка-старшокурсниця Зіна Шевченко разом зі спікерами зіграла поведінку істеричної, неслухняної дитини, яка вимагала іграшку, а психолог Ольга Глушко показала високий майстерний підхід до вирішення ситуації – вгамування поведінки цієї «дитини». Емоційно, дохідливо, інтерактивно вчилися присутні мистецтву взаємодії дорослого і меншого у родині. Спостерігали, як Сергій Іванович Світленко дуже серйозно поставився до виконання цих психологічних вправ, наполегливо працював і поділяв радість групової взаємодії й мав позитивне враження від процесу навчання учасників активному слуханню.
Було жваве обговорення практичних завдань, пропонувались по кілька варіантів розв’язання життєвих ситуацій, програвались сцени спілкування між батьками й дітьми в контексті отриманої інформації від цікавих і досвідчених спікерів, наприклад ефективної моделі «Я – спілкування» тощо.
Наприкінці зустрічі відбувся вільний обмін думками. Такий формат клубу дозволив обом сторонам, як «батькам», так і «дітям» висловитися та почути один одного, надав привід дещо з іншої перспективи подивитися на взаємодію, яка відбувається в сім’ї.
Відведений час добігав кінця. Але розходитись ніхто не хотів. Дискусія перемістилась в мікрогрупи. Студенти і викладачі наводили власні приклади відносин з батьками й дітьми, й це теж обговорювалось.
Людмила Лучка, заступник директора наукової бібліотеки ДНУ, у своєму емоційному виступі подякувала всім присутнім, й особливо, – спікерам за цікаву розмову й підкреслила: «Знаєте, цінність заходу полягає в тому, що кожен із присутніх мав можливість бути задіяним в аналізі конкретних життєвих ситуацій, щоб зрозуміти, яких помилок припускаються батьки під час спілкування з дітьми, а це є вкрай важливим нині».
Гарним підсумком спільної результативної роботи було ще й те, що наприкінці до нас підійшли декілька студентів й спитали: «Скажіть, а коли наступна зустріч буде тут?...». Студентка-першокурсниця Анастасія Бескровна посміхнулась і додала: «Ці зустрічі нам усім дуже потрібні!» Маємо нагоду зустріти ся ще!
Зоя Бондаренко, заступник декана факультету психології та спеціальної освіти з виховної роботи
Факультети
- Української й іноземної філології та мистецтвознавства
- Cуспільних наук і міжнародних відносин
- Історичний
- Психології та спеціальної освіти
- Прикладної математики та інформаційних технологій
- Економіки
- Систем і засобів масової комунікації
- Юридичний
- Фізики, електроніки та комп'ютерних систем
- Фізико-технічний
- Механіко-математичний
- Хімічний
- Біолого-екологічний
- Медичних технологій діагностики та реабілітації
Коледжі
- Машинобудівний фаховий коледж
- Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування
- Жовтоводський промисловий фаховий коледж
- Фаховий коледж економіки та бізнесу