Український форум якості освіти UQAF-2024
25-26 вересня за ініціативою Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти в м. Київ відбувся Український форум якості освіти (UQAF-2024). Цей захід міжнародного рівня проходив у Національному університеті біоресурсів і природокористування України та об’єднав понад 800 учасників з усіх регіонів України. До участі в форумі долучилися й іноземні колеги – експерти з агенцій забезпечення якості освіти Німеччини, Бельгії, Франції і Хорватії.
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара на форумі представляла виконувачка обов’язків проректора з науково-педагогічної роботи Наталія Гук.
Відкриття форуму та пленарне засідання «Майбутнє освіти в Україні» проходило за участі голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука, міністра освіти і науки України Оксена Лісового, міністра Кабінету Міністрів України Олега Немчинова, голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Андрія Бутенка, голови Державної служби якості освіти України Руслана Гурака та ректора Національного університету біоресурсів і природокористування України Вадима Ткачука.
Із вітальним словом до учасників звернувся голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук, який відзначив масштабність тематики форуму та актуальність обговорюваних питань. У своєму виступі він зазначив, що перед нами стоять виклики й задачі щодо гармонізації законодавства України та ЄС у сфері освіти і науки. І ці зміни важливі передусім для нас самих, адже майбутнє України потребує освічених громадян. Також голова парламенту зосередився на кількох пріоритетних питаннях – створення умов для організації безпечного освітнього середовища та повернення до очного навчання. Також він торкнувся питань ментального здоров’я учасників освітнього процесу, посттравматичних розладів у студентів і викладачів, проблем професійного вигорання науково-педагогічних працівників. У виступі порушувалася тема справедливої оплати праці працівників освіти, однак із зазначенням, що необхідно враховувати головний пріоритет держави – забезпечення оборонного сектору. Зв’язки між освітою, наукою, бізнесом та роботодавцями є надзвичайно важливими для розвитку економіки та суспільства, особливо враховуючи необхідність відновлення України після кризових ситуацій. У сучасних реаліях та з урахуванням викликів, які постають перед країною, потреба в кваліфікованих фахівцях стає критичною.
Важливим на думку Руслана Стефанчука також є питання акредитаційної експертизи.
– Тут мій заклик дуже простий: лише зміст, а не кубометри паперу та паперової звітності є мірилом якості, – зазначив пан Стефанчук. Він наголосив на необхідності підвищення конкурентоздатності українських закладів освіти, передусім, на світовому рівні. Верховна Рада ухвалила Закон України «Про застосування англійської мови в Україні», що стало must have для кожного з нас. Тож голова парламенту закликав заклади освіти скористатися цим шансом інтелектуальної трансформації. Наостанок Руслан Стефанчук акцентував увагу на темі застосування штучного інтелекту в освіті і на тому, як штучний інтелект може слугувати покращенню якості навчання.
За два дні форуму загалом відбулося 15 заходів, доповнених жвавими обговореннями в перервах.
Першу панельну дискусію «Новий дизайн системи зовнішнього забезпечення якості в Україні» модерував голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Андрій Бутенко, а спікерами виступили заступник міністра освіти і науки України Михайло Винницький, голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак, співзасновник Української студентської ліги Кирило Демченко, президент Національного університету «Києво-Могилянська академія» Сергій Квіт та заступниця голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Наталія Стукало.
Одним із ключових питань форуму було реформування системи зовнішнього забезпечення якості вищої освіти в Україні. Спікери підкреслили важливість створення гнучкої системи акредитації та оцінювання, яка відповідала би вимогам часу та інноваційним підходам у навчанні. Університетам рекомендовано активно використовувати IT-технології для моніторингу та внутрішнього забезпечення якості освітніх програм, що дозволяє підвищити прозорість та ефективність управлінських процесів.
Також під час форуму відбулися панельні дискусії «Modern Trends and Challenges in Higher Education in Europe», «Сучасна модель університету: стратегічна роль і вимоги доби», «Адаптація ролі університетів до потреб воєнного часу й післявоєнної відбудови економіки України», «Формування взаємної довіри між стейкхолдерами», «Реформування юридичної освіти», «Роль вищої освіти для сталого розвитку: кращі агроекологічні практики», «Імплементація законодавчих змін та стандарти вищої освіти», на яких обговорювалися тренди європейської інтеграції вищої освіти, актуальні питання взаємодії ринку праці та системи вищої освіти, адаптації ролі університетів до потреб воєнного часу й післявоєнної відбудови економіки України.
Учасники панельних дискусій також обговорили низку важливих питань, зокрема, збереження ідентичності закладів вищої освіти, автономії освітніх установ, необхідності дотримання принципів студентоцентризму, гнучкості та динамічності в управлінні закладами освіти в сучасних умовах. Було зазначено, що однією з умов здобуття якісної освіти є наявність діалогу між усіма стейкхолдерами.
Сьогодення характеризується зростанням конкуренції між закладами вищої освіти, установами й організаціями, що здійснюють освітню діяльність. Основою конкуренції між університетами має стати якість освітніх послуг. Під час дискусій було підкреслено, що необхідним інструментом досягнення високої якості освіти й конкурентоспроможності закладів вищої освіти України є автономія університетів.
А ще під час UQAF-2024 презентувалися кращі практики закладів вищої освіти з використання ІТ для управління внутрішніми системами забезпечення якості, досвіду акредитації освітніх програм іноземними агентствами, особливостей сучасної військової освіти, організації практикоорієнтованого навчання, запровадження інноваційних систем оцінювання, ролі вищої освіти у сталому інноваційному розвитку. Спікерами однієї із панельних дискусій стали лідери європейських установ забезпечення якості освіти, зокрема Німеччини, Бельгії, Франції та Хорватії, ENQA, CEENQA та ОБСЄ.
Крім того, на заході організовувалася постерна сесія з презентації освітніх програм, які отримали зразкові акредитації.
Цікавими для учасників стали екскурсійні маршрути Університетом біоресурсів і природокористування України, зокрема його ботанічним садом та сучасними навчально-науковими лабораторіями.
UQAF-2024 став унікальною масштабною платформою для дискусій, де експерти, освітяни, науковці, народні депутати, представники Міністерства освіти і науки, Міністерства внутрішніх справ України, роботодавці та студенти обмінювалися думками й пропозиціями щодо розвитку системи забезпечення якості вищої освіти в Україні. Все це дозволило отримати нові знання та побачити напрями для подальшої розбудови внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти.
В.о. проректора з науково-педагогічної роботи
Наталія Гук
Факультети
- Української й іноземної філології та мистецтвознавства
- Cуспільних наук і міжнародних відносин
- Історичний
- Психології та спеціальної освіти
- Прикладної математики та інформаційних технологій
- Економіки
- Систем і засобів масової комунікації
- Юридичний
- Фізики, електроніки та комп'ютерних систем
- Фізико-технічний
- Механіко-математичний
- Хімічний
- Біолого-екологічний
- Медичних технологій діагностики та реабілітації
Коледжі
- Машинобудівний фаховий коледж
- Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування
- Жовтоводський промисловий фаховий коледж
- Фаховий коледж економіки та бізнесу