Кафедра соціології ДНУ завершила широкомасштабне емпіричне дослідження «Ставлення студентів ДНУ щодо якості надання освітніх послуг», під час якого було опитано 1 450 студентів денної форми навчання.
У дослідженні була застосована багатоступінчаста квотно-гніздова вибірка. Квоти розраховувалися по факультетах. Академічні групи добиралися за принципом типовості. У відібраних академічних групах (гніздах) проводилося суцільне опитування. Польова стадія дослідження проводилася у листопаді 2014 р.
Дослідження показало, що повністю задоволена майже третина (29,4%) респондентів і більше половини (57,3%) студентів задоволені якістю освіти лише частково. Близько чверті (23%) опитаних схильні вважати, що університет надає високий рівень підготовки в сфері майбутньої професії і майже половина (49,3%) респондентів вважає, що університет здебільшого забезпечує високий рівень підготовки в сфері майбутньої професії. Причому рівень задоволеності якістю освіти в сфері майбутньої професії згасає по мірі отримання досвіду навчання, тобто з кожним курсом кількість тих, хто позитивно оцінюють ці показники, поступово зменшується.
Оцінюючи окремі аспекти освітнього процесу, студенти відзначають таке. Переважна більшість студентів вважає, що ДНУ:
- підвищує рівень загальної ерудиції студентів (77,7%);
- забезпечує можливість отримання соціальних компетентностей (76,6 %);
- повною мірою сприяє встановленню життєвих цілей і надає гідні моделі поведінки у життєвих та виробничих ситуаціях (66,8 %);
- дає необхідні навички науково-дослідницької діяльності (66,6 %);
- сприяє формуванню навичок користування комп’ютером (54,9 %).
Проте більшість (54 %) респондентів вважає, що університет не забезпечує можливості опанувати іноземну мову.
Неоднозначним є ставлення студентів ДНУ стосовно того, чи дає навчання в університеті можливість влаштуватися на високооплачувану роботу. 42% респондентів вважають, що диплом випускника ДНУ дає можливість влаштуватися на високооплачувану роботу, а 41% опитаних дотримується протилежної думки.
Більше половини (53,7%) респондентів вважає, що навчання в університеті відкриває багато можливостей для роботи і нові перспективи. Значими є також такі варіанти відповідей на запитання «Чи вважаєте Ви, що наявність вищої освіти є важливою для подальшого життя, відкриває багато можливостей для роботи і нові перспективи?»: 20,6% опитаних заявили, що вони навчаються лише тому, що роботодавці вимагають диплом про вищу освіту, а 15% респондентів відповіли, що навчання відкриває багато перспектив, та, на жаль, зараз не потрібні хороші фахівці.
Респондентам також було поставлене запитання стосовно перспектив працевлаштування за фахом після закінчення університету. 23,3% опитаних переконані, що відсутність необхідних зв’язків не дасть можливості влаштуватися на хорошу роботу за фахом, а ще 11,3% студентів упевнені, що їм у будь-якому випадку доведеться працювати не за фахом. Проте 18,3% респондентів стверджують, що вони зможуть влаштуватися за фахом через те, що випускники ДНУ високо цінуються роботодавцями, а 15,1% студентів вважають, що їх старанність та знання – гарант влаштування за фахом.
Під час дослідження студентам було запропоновано визначити своє ставлення до деяких елементів освітнього процесу, дати власну оцінку (за шкалою «відмінно», «добре», «задовільно» і «незадовільно») ключовим елементам навчальної діяльності в університеті. Так, більшість (49,9%) студентів оцінюють відношення викладачів до себе на «добре». Якість викладання дисциплін в університеті оцінюється наступним чином: майже половина студентів оцінює цей показник на «добре», більше чверті (27,9%) – на «задовільно», п’ята частина – на «відмінно». Забезпеченість освітнього процесу підручниками та навчально-методичними посібниками оцінюється студентами наступним чином: третина (34,8%) опитаних поставили оцінку «добре», третина (34%) респондентів – «задовільно», більше чверті (28,3%) студентів –«незадовільно». Матеріально-технічна база освітнього процесу оцінюється студентами так: 37,1% визначають достатньо високий рівень (оцінки «добре» та «відмінно»), 35,3% – задовільний рівень, 22,3% – незадовільний рівень. Оцінюючи зорієнтованість навчання на науково-дослідницьку роботу, майже половина (47,4%) респондентів відзначають, що освітній процес заохочує до науково-інноваційної діяльності на рівні «добре» і «відмінно», і 30,9% – на задовільному рівні. Також студенти визначають високу якість організації самостійної роботи – 53,8% оцінюють цей показник на «добре» і «відмінно», 30,3% – на «задовільно».
У ході дослідження було виявлено ставлення студентів до головних параметрів, по яких можна оцінити якість роботи викладачів. Використання викладачами технічних засобів оцінюється респондентами достатньо високо: 43,7% опитаних відзначили, що викладачі завжди або майже завжди користуються технічними засобами, і 47,5% – користуються технічними засобами час від часу. Студенти також відзначають, що інколи або завжди чи майже завжди використовують інтерактивні методи навчання (відповідно так вважають 47,4% і 36% респондентів). Дослідження показало, що викладачі повною мірою дотримуються регламенту проведення консультацій – так вважає 67,1% опитаних). Переважна більшість опитаних вважають, що викладачі завжди або майже завжди вимогливо ставляться до студентів і проявляють об’єктивність щодо оцінювання їхніх знань на заліках та екзаменах (відповідно так вважають 78,8% і 70,9% опитаних).
Також 71,1% респондентів вважають, що викладачі завжди або майже завжди мають високий рівень культури мовлення. Студенти відзначають високий рівень демонстрації викладачами ерудиції та рівень знання матеріалу (так вважає 83,5% респондентів). 73,6% опитаних вважає, що викладачі завжди або майже завжди дотримуються етичних норм поведінки. Високо оцінюють студенти ДНУ і зовнішній вигляд викладачів – 89,5% респондентів вважають, що викладачі завжди або майже завжди мають охайний вигляд.
Оцінюючи орієнтованість матеріалу, що подають викладачі, на майбутню професійну діяльність студентів, більше половини (51,7%) опитаних зазначили, що навчальний матеріал завжди або майже завжди може бути корисним у їхній професійній сфері.
Сподіваємося, що всебічне обговорення отриманих даних у навчальних підрозділах і різних службах університету дозволить розробити і вжити дієвих заходів з покращення якості надання освітніх послуг у ДНУ.
Віталій Кривошеїн,
завідувач кафедри соціології
ДНУ ім. О. Гончара