У Дніпропетровському національному університеті імені Олеся Гончара відбулася VІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні проблеми філологічної науки та педагогічної практики». Спеціальним гостем заходу став президент французької Федерації когнітивної лінгвістики, професор Жан-Ремі Ляпер.
Уже вшосте захід проводиться з ініціативи кафедри англійської філології факультету української й іноземної філології та мистецтвознавства спільно із навчальною лабораторією сучасних технологій навчання іноземним мовам ДНУ.
Протягом двох днів це наукове зібрання стало справжнім інтелектуальним майданчиком для 75 науковців, викладачів і молодих вчених із Дніпра, Києва, Львова, Черкас, Кам’янського. Сучасні закордонні практики представили науковці з Бордо (Франція). Поважних гостей на початку заходу гостинно привітала декан факультету української й іноземної філології та мистецтвознавства, доктор філологічних наук, професор Ірина Попова. Вона розповіла про прикметні особливості форуму. «Лише за кілька років проведення наша конференція набула нового статусу – із регіональної перетворилася на всеукраїнську, значно розширивши географію своїх учасників. Постійно розширюється і коло представлених наукових питань», – зазначила Ірина Степанівна. Так, в актуальній тематиці форуму органічно поєднуються два аспекти: вивчення і викладання іноземних мов як взаємозумовлений процес, без якого, по суті, неможливе опанування будь-якої іноземної мови. Тому одними із ключових проблем конференції сьогодні стають новітні технології викладання іноземної мови в загальноєвропейській системі середньої та вищої освіти, а також питання мультилінгвальної освіти в контексті сучасної світової освіти і науки.
Важливих питань модернізації української вищої (у тому числі лінгвістичної) освіти торкнувся у своєму вітальному виступі проректор з науково-педагогічної роботи у сфері гуманітарної освіти та виховання молоді ДНУ, професор Валентин Іваненко. Валентин Васильович наголосив, що нинішня науково-практична конференція є логічним продовженням системної роботи університетських філологів з питань освоєння сучасних стратегій і технологій навчання іноземних мов. «Думаю, не варто доводити, що опанування іноземних мов – це одне з важливих завдань демократичного суспільства. Це ключ до євроінтеграції, до забезпечення нашим випускникам рівних можливостей на європейському ринку праці. Переконаний, що наш науковий форум послугує ефективним інструментом у зближенні університетської науки з потребами викладачів-практиків через спільне осмислення тенденцій та перспектив реалізації мовної політики в освітньому секторі нашої держави», – підкреслив проректор.
Мультилінгвальна освіта активно розвивається й набуває все більшого поширення по всьому світі, перед Україною постає завдання забезпечити школярів і студентів якісною освітою, сформувати з них громадян, які володіють різними мовами, здатними до міжкультурного спілкування. Не залишається осторонь світових тенденцій до розвитку багатомовності й Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара. Так, задля забезпечення підготовки висококваліфікованих спеціалістів–викладачів іноземних мов у 2015 році в ДНУ на базі кафедри англійської філології була розпочата підготовка фахівців з мультилінгвальної освіти. І вже в січні 2017 року відбудеться перший випуск магістрів єдиної на сьогодні в Україні спеціалізації «Мультилінгвальної освіта». Її випускники отримають змогу втілювати принципи багатомовної освіти на практиці в школі чи у ВНЗ.
Великий крок кафедра англійської філології ДНУ зробила й за останній рік. «У 2016 році наша кафедра (поряд із іншими напрямами плідної діяльності) чимало зробила для розширення географії міжнародного співробітництва та поглиблення контактів з новими зарубіжними партнерами. Так, завдяки спільним зусиллям з університетами Литви, Латвії, Грузії та Німеччини із проекту ЄС ТЕМПУС «Розробка та впровадження багатомовних програм педагогічної освіти в університетах Грузії та України» у травні в нас було відкрито мультилінгвальну лабораторію, що сприяло вдосконаленню навчального процесу, підвищенню рівня підготовки наших фахівців з іноземних мов», – розповіла на пленарному засіданні завідувач кафедри англійської філології ДНУ Алла Анісімова.
Також на пленарному засіданні з доповідями виступили запрошені гості. Приміром, професор Університету Бордо ІІІ імені Мішеля де Монтеня, президент французької федерації когнітивної лінгвістики Жан-Ремі Ляпер представив українській публіці наукову розвідку з мультимодальної лінгвістики («Multimodal linguistics: looking at how the talking human body performs social meanings»). У ній він докладно дослідив тілесні прояви людини у різних мовних ситуаціях. Прозвучали в аудиторії і доповіді на теми міжнародних систем сертифікації мовних компетенцій (Cambridge English Language Assessment, директор «Школи з підготовки викладачів Education Expert», тренер-методист Ю.Кузенко «Міжнародна система сертифікації мовних компетенцій та професійний іспит для викладачів англійської мови») та міжнародних навчальних інструментів (завідувач кафедри іноземних мов Академії митної служби України, професор О.Павленко «Міжнародні навчальні інструменти: виклики і перспективи»).
Опісля робота конференції продовжилася в секційному форматі. Свої наукові праці провідні мовознавці представляли у шести напрямах: «Новітні методики викладання іноземної мови в Європейській системі середньої та вищої освіти», «Питання мультилінгвізму та мультилінгвальної освіти в сучасному світі», «Проблеми англомовної картини світу: концептуальний аналіз», «Актуальні проблеми сучасного перекладознавства», «Лексичні, граматичні та стилістичні проблеми іншомовної комунікації», «Художній текст як об’єкт лінгвостилістичного аналізу».
Іще на фахівців чекали майстер-класи і практичні студії з методики викладання іноземних мов («Training Teachers as Leaders of Learning»), ознайомлення з навчальними матеріалами з мультилінгвізму та мультилінгвальної освіти.
Усі тези доповідей і повідомлень були надруковані в збірнику матеріалів конференції «Актуальні проблеми філологічної науки та педагогічної практики» та у фаховому науковому збірнику «Англістика та американістика».
Інформаційно-аналітичне агентство
Дніпровського національного університету