Версія для друку

Літня школа МАН-2020 онлайн

17 серпня відбулося відкриття Обласної літньої профільної школи геолого-географічного напрямку Малої академії наук. Онлайн-навчання у Teams-класі здійснювали 24 учня – шестеро із Дніпра, одинадцятеро із Жовтих Вод, троє із Кам’янського, двоє з Кривого Рогу та по одному учневі з Дніпропетровської та Полтавської областей.

Організаційну роботу з учнями та педагогами узяв на себе методист КПНЗ «Мала академія наук учнівської молоді» Дніпропетровської обласної ради Олександр Бондаренко, розробку навчальної програми – завідувач кафедри географії Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, професор Любов Зеленська, а організатором дистанційного навчання та викладачем онлайн-школи виступив Олександр Гаврюшин – старший викладач кафедри географії ДНУ.

У перший день роботи на лекції професора Любові Зеленської учні детально розглянули питання про місце географії в системі наук та ознайомилися з поняттями трансформаційних процесів у сучасній географії (трансдисциплінарність, технізація, глобалізація, швидке старіння знань та ін.). Також учасники школи отримали поради щодо самостійної роботи над міні-проектом «Космічне землезнавство: варіанти регіонального застосування». Був проведений і тренінг з оволодіння одним із різновидів «мозкового штурму» – «методом шести капелюхів» (за ідеєю британського консультанта в галузі творчого мислення Едварда де Боно).

Наступного дня вихованці МАН за модераторства завідувача навчальної лабораторії топографії, картографії й дистанційних методів, старшого викладача кафедри географії ДНУ Олега Сизенка проводили дослідження, оцінку та класифікацію рекреаційних ландшафтів.

У процесі лекції-вебінару «Логіко-композиційна побудова наукової доповіді» Олег Сизенко пояснив відмінності між старими й новими правилами проведення конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України, між постером і науковою презентацією, а також наголосив на академічній доброчесності, правильності написання мотиваційного листа, побудові наукової доповіді та її оформлення.

Третій день роботи обласної профільної школи геолого-географічного напряму був не менш насиченим та змістовним, ніж попередні. Цього разу учасники школи під керівництвом Олександра Гаврюшина детально розглянули тему «Геоінформаційні технології: призначення, ефективність застосування в сучасних географічних дослідженнях». Лекція проходила у формі бесіди, під час якої викладач ставив запитання у непрямій формі, спонукаючи учнів до вільних міркувань. Це дозволило створити невимушену атмосферу та докладно розібратися із термінологією: ГІС – інформаційна система, геоінформатика, геоурбаністика, геореляційна модель даних, оверлейний аналіз та ін.


У практичній частині роботи учасники літньої школи вчилися визначати види просторових об’єктів, перетворювати табличні дані на картографічні зображення та створювати власні карти. Як доповнення до лекційного та практичного матеріалу учасники отримали тестові завдання.

На четвертий день зі слухачами працював Віталій Харитонов – доцент кафедри геології та прикладної мінералогії Криворізького національного університету.

А п’ятого дня відбувся захист міні-проектів «Космічне землезнавство: варіанти регіонального застосування», що проводився у формі наукової дискусії під керівництвом Любові Зеленської. Любов Іванівна пояснила учням наукову структуру землезнавства, допомогла розібратися з прямими й побічними методами дешифрування космічних знімків, із відмінностями між синоптичними та кліматичними картами, з напрямами географії, які найефективніше використовують результати космічних досліджень, із перевагами космічних зйомок над традиційними, а також звернула увагу учасників на інформаційну наповненість презентацій. Самі ж учні, захищаючи власні проекти, вчилися правильно подавати матеріал, ставити запитання із теми колегам і надавати повні відповіді.

У результаті кожен учасник літньої школи МАН отримав сертифікат.

У чатах Microsoft Teams про роботу онлайн-школи діти відгукувалися позитивно. Учениця 9-го класу Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №114 Софія Шилова зазначила: «Кожна лекція була цікава і пізнавальна. Я рада, що взяла участь у цій дистанційній школі, бо тепер мої знання розширилися! Онлайн-школа допомогла мені підготуватися до нового навчального року». «Маю лише позитивні емоції. Робота школи була злагоджена та відчутно обміркована. Педагоги – майстри своєї справи. А лекції та завдання – цікаві та змістовні», – відзначила Катерина Єршова, учениця 11-го класу КОЗ «Українсько-Американський ліцей» Дніпровської міської ради.

Підсумовуючи роботу профільної літньої школи, лектори побажали учасникам успіхів, творчої наснаги та удосконалення наукових проектів для подальшого представлення на обласному етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України.

Завідувач кафедри географії ДНУ,
голова журі ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту
науково-дослідницьких робіт
учнів-членів Малої академії наук України
у секції «Географія та ландшафтознавство»
Любов Зеленська