6 квітня в Дніпровському національному університеті імені Олеся Гончара відбулося дистанційне засідання Школи молодого куратора на тему «Сучасний куратор: виклики та можливості», організоване Центром гуманітарних проблем освіти та виховання молоді. У відеоконфереції на платформі ZOOM взяли участь 26 кураторів з біолого-екологічного факультету, факультету психології та спеціальної освіти, хімічного факультету, факультету української й іноземної філології та мистецтвознавства, факультету медичних технологій діагностики та реабілітації, механіко-математичного факультету, факультету прикладної математики, факультету економіки, факультету суспільних наук і міжнародних відносин.
Відкрив засідання директор Центру, професор Валентин Іваненко. Привітавши учасників від імені керівництва університету, він звернув увагу на ключове завдання кураторів в умовах дистанційної роботи – не просто навчити студента, забезпечивши формальне виконання програми, але й обов’язково знайти слова тепла, любові, солідарності, вміти заспокоїти, підтримати, допомогти, спрямувати у виборі життєвої траєкторії. «Студентська молодь повинна адекватно реагувати на виклики сьогодення, знаходити розв’язання складних проблем і виходи з життєвих ситуацій. Тому дистанційне виховання має бути якісним та ефективним», – наголосив Валентин Васильович.
До участі в конференції була запрошена переможниця конкурсу «Кращий куратор Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара» в 2020 році – доцентка кафедри міжнародних відносин Олександра Двуреченська. Вона розповіла про власну практику кураторської роботи, зосередившись на відкритості педагога до спілкування зі студентством та вмінні організувати обмежений час навчання і виховання. Олександра Сергіївна розподілила пріоритети кураторської роботи за навчальними роками: 1-й курс – адаптація в університеті; 2-й курс – зміцнення зв’язку з майбутньою професією; 3-й курс – набуття навичок роботи в колективі; 4-й курс – допомога в спеціалізації; 5-й курс – орієнтування в можливостях реалізації професійних навичок. Вона також виокремила певні правила кураторської роботи, найголовніші з яких: 1) «викладач – помічник» (педагог має бути щирим зі студентом як рівноправною особою); 2) «діалог крізь кордони» (довіра між куратором і молоддю та формування із групи команди однодумців); 3) «заради свободи» (розуміння чітких правил спілкування); 4) «ваша думка безцінна» (не говорити студенту, що його погляди хибні, і намагатися спрямувати його до діалогу); 5) «ви все зможете» (пошук варіантів вирішення проблем і складних ситуацій).
Після змістовного виступу Олександри Двуреченської слово взяла модераторка зустрічі – методистка Центру Вікторія Карпович. У першу чергу, вона подякувала кураторам за допомогу Центру гуманітарних проблем освіти та виховання молоді у проведенні гуманітарно-виховних заходів (поетичного вечора до 150-річчя Лесі Українки, інтерактивного тренінгового заняття до Міжнародного дня щастя) та культурно-патріотичних відеофільмів (до Дня народження Тараса Шевченка, «Живе звучання поетичного слова» за збірником «Університет поетичний»). Далі запросила до дискусії кураторів – учасників відеоконфереції, щоб обговорити головне питання «Чи потрібен куратор і які його сучасні функції?»
Представниця факультету психології та спеціальної освіти Анастасія Криворотько бачить роль куратора так: «Педагог повинен довести до студентів інформацію про гуманітарно-виховну роботу від керівництва університету і факультетів, бути вправним організатором, вміти налаштувати на успішне навчання, проводити тренінги на теми поводження в конфліктних ситуаціях і протидії булінгу».
Підтримала колегу заступниця декана з виховної роботи факультету психології та спеціальної освіти, керівниця Центру соціальних ініціатив і волонтерства, доцентка Зоя Бондаренко: «Важливим елементом кураторської роботи на нашому факультеті є змістовні гуманітарно-виховні проєкти. Наприклад, «Замалюй» – постійна акція із зафарбовування реклами наркотиків на стінах будинків, ініційована дніпровським інстаграм-блогером Георгієм Волковим. Наші волонтери разом з кураторами відвідують дитячі будинки та реабілітаційні центри і готують театральні вистави для їх мешканців, допомагають притулкам для тварин, працюють у Ботанічному саду. За результатами розміщують яскраві відеозвіти у соціальних мережах».
Підсумком зустрічі стало побажання і надалі впроваджувати інновації в роботу кураторського корпусу і ділитися новітнім досвідом виховної роботи, зокрема, проведенням гуманітарно-виховних заходів он-лайн.
Сергій Ляпін,
старший лаборант Центру гуманітарних
проблем освіти та виховання молоді