Напередодні Всеукраїнського Дня психолога у Школі волонтерів Центру соціальних ініціатив і волонтерства Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара відбувся навчальний тренінг «Інтегроване виховання як умова оптимального психічного розвитку особистості». Заняття проводив випускник факультету психології та спеціальної освіти ДНУ 2015 року, практичний психолог КЗО «БНРЦ “Зоряний”» Євген Продан.
На авторський семінар з елементами тренінгу були запрошені практичні психологи психологічної служби ДНУ, а також близько 20 студентів-волонтерів різних курсів спеціальностей «Психологія» та «Спеціальна освіта».
«Сьогодні я запрошую своїх колег до важливих навчально-практичних дискусій на тему інтегрованого виховання – сучасного погляду на виховання та гармонійний розвиток особистості дитини. Позаяк наша сучасність породжує непрості виклики – збільшується кількість дітей з особливими освітніми потребами, а тому вивчення таких технологій стає все актуальнішим. Як відомо, цей метод передбачає безпосередній вплив виховання на розвиток психічних процесів та особливих нейрозв’язків у головному мозку дитини, а отже, є особливо корисним для роботи з дітьми із порушеннями розвитку. У своїй психологічній практиці в нашому багатопрофільному навчально-реабілітаційному центрі я сам щоденно використовую цей метод, дотримуючись, скоріше, нейропсихоаналітичного погляду на виховання та розвиток дитини», – розповів лектор Євген Продан.
Упродовж інформативної частини навчального семінару ним були розглянуті загальні особливості психофізіологічних механізмів поведінки людини й представлені основні принципи інтегративного виховання та нейророзвитку. Зокрема, разом зі студентами згадали психоаналітичну теорію розвитку особистості та виховання дітей з перших місяців і до 18 років. Проаналізували такі психофізіологічні фактори поведінки, як вплив гормонів та інших хімічних елементів і зв’язків у головному мозку на ті чи інші поведінкові реакції та емоційні прояви дитини. А ще докладно зосередилися на педагогічних методах, які використовують дорослі під час інтегрованого виховання для здорового розвитку горизонтальних і вертикальних зв’язків у мозку дитини. Саме у цьому контексті тренер Євген Продан представив молодим спеціалістам численні техніки поведінкової корекції та надав практичні рекомендації для роботи з дітьми в кризових ситуаціях.
Окрім психофізіологічних механізмів дитячої поведінки та методик відновлення індивідуального психологічного комфорту дитини, фахівець також розглянув основні помилки, які дорослі роблять під час спілкування та формування відносин із дітьми. Показовою стала вправа, де психолог запропонував студентам побути на місці дитини з дуже консервативними батьками. У формі ігрового процесу та під час наступного обговорення з нашими студентами були окреслені загальні рекомендації стосовно виховання та встановлення продуктивного міжособистісного контакту з дітьми.
«Із власного досвіду можу сказати, що робота з дітьми не найлегша, особливо, якщо це діти з певними особливостями розвитку. Але нинішнім студентам ДНУ – майбутнім психологам і педагогам – я хочу побажати великого терпіння. У цій справі дуже важливо вчитися аналізувати не лише дитячу поведінку, а й свою власну. Адже тільки коли ти відчуваєш і розумієш свої власні емоції, ти зможеш зрозуміти іншого», – наголосив Євген Олександрович.
Усі майбутні психологи, дефектологи, педагоги та волонтери наприкінці заходу отримали сертифікати учасників від керівниці волонтерського центру ДНУ – заступниці декана факультету психології та спеціальної освіти з виховної роботи, доцентки кафедри педагогіки та спеціальної освіти Зої Бондаренко.
Відкриттями та враженнями від фахового семінару поділилася з нами студентка кафедри педагогічної та вікової психології, заступниця керівниці Центру соціальних ініціатив і волонтерства ДНУ четвертокурсниця Аліна Марченко. «Заняття з інтегрованого виховання виявилося досить цікавим. Видно, що лектор професійно працює в цій сфері і знає, що говорить. Мені сподобалися реальні приклади з його власного практичного досвіду і те, як легко він оприлюднює повсякденні спостереження та техніки поведінкової корекції. Для мене особисто тема виховання дітей є дуже важливою, оскільки останні чотири роки моя робота тісно пов’язана з ними. Тож на сьогоднішньому тренінгу я відзначила для себе деякі корисні техніки – фрази і запитання, які допоможуть встановити довірливий контакт і знайти спільну мову з будь-якою дитиною», – прокоментувала майбутня психологиня.
Інформаційно-аналітичне агентство
Дніпровського національного університету