У рамках засідання студентського наукового гуртка ДНУ «Сучасні проблеми викладання біології та основ здоров’я у школі» відбулася міжнародна гостьова лекція на тему «Система освіти у Великій Британії: початкова та середня».
Захід проводився з ініціативи наукової керівниці гуртка Тетяни Юсипівої, кандидатки біологічних наук, доцентки та викладачки освітньої компоненти «Методика навчання біології та інтегрованих курсів у базовій та профільній середній освіті» за магістерською програмою.
Міжнародна гостьова лекція на засіданні студентського наукового гуртка «Сучасні проблеми викладання біології та основ здоров’я у школі»
Спікерка Галина М’ясоїд, кандидатка педагогічних наук, доцентка з 20-річним педагогічним досвідом в Україні, нині є лектором закладу вищої освіти Global Banking School у Великій Британії. Пані Галина презентувала британської систему освіти, яка є предметом професійно-особистісних інтересів як студентів освітніх програм «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)» (бакалавр, магістр), так і викладачів кафедри фізіології та інтродукції рослин біолого-екологічного факультету ДНУ.
До конференції доєдналися не лише члени гуртка, а й більшість студентів І–ІV курсів бакалаврату та І курсу магістратури за ОП «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)», а також викладачі кафедри фізіології та інтродукції рослин
Після загального розгляду рівнів освіти, від дошкільної підготовки до вищої освіти, детально обговорили два рівні освіти у Великій Британії: початкову та середню освіту – і замість лекції на годину розвернулася цікава дискусія на майже 2,5 години.
Також говорили про вікові категорії, типи шкіл та їх особливості; форми власності закладів освіти та їхній вплив на організацію процесу чи можливості школи; види оцінювання на різних етапах навчання; національну програму підготовки та її реалізацію у конкретних школах; матеріально-технічне забезпечення навчального процесу з різних предметів; шкільну форму та домашні завдання; політику відвідування школи та взаємодію з батьками, й нарешті, як учні визначаються з профілем подальшого навчання на етапі середньої школи і поступово звужують спектр підготовки вже після складання екзаменів на сертифікат про середню освіту і які можливості це дає у подальшому.
Кандидатка педагогічних наук, доцентка, лекторка Global Banking School Галина М’ясоїд пояснює особливості освітнього процесу в середній школі у Великій Британії
Аналізуючи матеріал, учасники дискусії не могли не порівнювати дві системи освіти: британську та українську, й активно обговорювали ці відмінності, ставили питання та з’ясовували деталі. Відчувалося, що як майбутні, так і теперішні педагоги, вчителі та викладачі зацікавлені у такому форматі, адже компаративний педагогічний аналіз дозволяє глибше зрозуміти природу педагогічної діяльності, підходи до забезпечення якості освіти, забезпечення учасників освітнього процесу компетентностями різного типу, наприклад, життєві навички чи здатність до працевлаштування.
Галина М’ясоїд у своєму виступі представила й особистий досвід викладачки у GBS Global Applied Knowledge й водночас мами учениці державної середньої школи Lawnswood School (м. Лідс), а також приватної початкової школи Richmond House School (м. Лідс) як приклад закладів, розміщених у межах одного району міста. Також пані Галина поділилася своїми спостереженнями та висновками, яких дійшла, спілкуючись з освітянами та батьками у Великій Британії, що допомогло зрозуміти певні нюанси.
Учасники засідання наукового гуртка зробили власні висновки:
- системи освіти дуже різні, але мають одну мету, хоч досягають її у різний спосіб. До складових цієї мети, безперечно, відносимо підготовку особистості до самостійного життя, активної частини суспільства, яка буде всебічно розвиненою, зможе здійснювати професійну діяльність, задовольняти власні потреби, робити внесок в економіку країни та ефективно взаємодіяти у полікультурному середовищі;
- не можна виносити судження на рівні «краще-гірше» нашвидкоруч, говорити, що та чи інша система освіти краща/гірша тощо;
- у кожній системі свої особливості, а порівняння допомагає оцінити, які з них можна було би взяти й адаптувати до української системи, якщо вбачаємо в тому сенс;
- аналіз іншої системи освіти, особливо в той час, коли українська реформується, допомагає зрозуміти, якими є ці зміни, як вони втілювалися і до яких результатів варто прагнути, а також які ресурси, підготовку та інше потрібно забезпечити для досягнення поставлених завдань.
Цікаво, що інтерес до теми та її обговорення виявили як студенти, так і викладачі, і цей інтерес демонструє внутрішню мотивацію учасників освітнього процесу до опанування знань із педагогіки та реалізації педагогічної діяльності.
Обговорення особливостей різних рівнів освіти у Великій Британії
Науковий гурток «Сучасні проблеми викладання біології та основ здоров’я у школі» виявився цікавою платформою для обговорення.
Студентка Наталія Чокаль із групи БП-22м, здобувачка ступеня магістр розповідає:
– Завдяки цій зустрічі ми змогли почути, проаналізувати та порівняти освітній процес у різних країнах. Під час лекції ми дізналися багато нової та корисної інформації (яку не почитаєш в інших джерелах). Зустріч була наповнена позитивними емоціями. Деякі моменти сильно здивували, адже навчання за кордоном відрізняється від нашого. Щось захотілося внести до освітнього процесу в Україні, а дещо навпаки – гордість, що у нашій країні саме такий підхід до учнів. Все дуже сподобалося і після зустрічі залишились тільки позитивні емоції.
Студент Микола Назиров із групи БП-20-1 (здобувач бакалаврського ступеня):
– Нам розповіли про британську систему освіти. Було дуже цікаво для порівняння почути, як саме вона організована. На всі запитання ми отримали змістовні відповіді. Деякі факти, звичайно, викликали подив, через свою незвичайність чи суворість. Загалом, було пізнавально отримати такий досвід.
Студентка групи БП-22м Анжела Прокопенко, здобувачка ступеня магістр:
– Було дуже актуально отримати подібний досвід спілкування із викладачем з-за кордону, адже ніколи не знаєш, що очікує на тебе в майбутньому. Дякую за надану можливість порівняти дві освітні системи та позичити для своєї роботи закордонний досвід викладання.
Студентка групи БП-22м Євгенія Христян, здобувачка ступеня магістр:
– Я вдячна за можливість дізнатися про відмінну систему навчання та порівняти її з нашою. Що найбільше вразило – це відсутність оцінок, заміна їх на рівні знань. Дуже широкий вибір навчальних дисциплін, які є корисними для майбутнього школярів. Це була дуже цікава та пізнавальна лекція».
Здобувачка ступеня магістр із групи БП-22м, кандидатка сільськогосподарських наук, доцентка Олена Похил:
– Вчителі та інші фахівці сфери освіти зустрічаються для обміну ідеями, вирішення проблем та відкриття нових можливостей. Однак інколи ідеї, які нам потрібні, перебувають за межами досяжного простору. Саме тому хочеться подякувати і доповідачці, і організаторам за цікаву та змістовну зустріч. Заходи такого формату не тільки надають доступ до необхідних знань, але й забезпечують ефективність впровадження нових ідей у навчальний процес.
Доцентка кафедри фізіології та інтродукції рослин Тетяна Юсипіва