Визначилися переможці локального дніпровського етапу найбільшого у світі космічного хакатону NASA Space Apps Challenge, що проходив онлайн 5-8 жовтня. Одним із них стала збірна команда Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара Space Pigs. Вітаємо!
Окрім талановитих студентів збірної ДНУ, переможцями визнані ще чотири команди захоплених творців, винахідників, дослідників та інноваторів – Craft Lab, Voice оf Stars, Veritasium`s Witnesses і Hydrolics – Infinite Horizonts. Ще дві дніпровські команди pes patron та Theorem of Victory підкорили серця організаторів та отримали від них спеціальну відзнаку за креативність, змістовність і перспективність проєктів.
Загалом інтелектуальний потенціал нашого ДНУ офлайн та онлайн представляли 13 команд – це студенти факультетів фізики, електроніки та комп’ютерних систем, прикладної математики та інформаційних технологій, фізико-технічного й історичного факультетів; студенти Фахового коледжу ракетно-космічного машинобудування ДНУ, а також учні Дніпропетровського обласного ліцею-інтернату фізико-математичного профілю при ДНУ.
NASA Space Apps Challenge – міжнародний космічний хакатон, який щороку проходить під егідою NASA (Національного управління з аеронавтики і дослідження космічного простору США) у різних країнах. Тисячі ентузіастів зі всього світу об'єднуються в команди і протягом 48 годин вирішують практичні завдання.
Цьогорічна тема The Sun Touches Everything присвячувалася Сонцю і його впливу на всі аспекти життя на Землі. Глобальні організатори підготували для учасників 20 челенджів.
Розкрити ці виклики (напряму чи опосередковано) запрошувалися студенти, аналітики, науковці, програмісти, дизайнери, письменники, мейкери, інженери та всі, хто цікавиться космосом і технологіями, у будь-якому куточку світу. Допомагали в розробці та оцінювали сміливі проєкти учасників досвідчені експерти, включно зі спеціалістами космічних компаній.
В Україні всесвітньо відомий хакатон уже увосьме поспіль проводить Громадська організація «Асоціація Ноосфера», яка організовує зручні локації-хаби у Дніпрі, Черкасах, Рівному та Києві. Працювати над конкурсними проєктами у Дніпрі студенти і ментори традиційно збираються в Інжиніринговій школі Noosphere, що працює на базі нашого Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара. На початку NASA Space Apps Challenge Dnipro у дніпровській лабораторії учасників привітав ректор ДНУ Сергій Оковитий.
- Радий вітати учасників наймасовішого хакатону на локації Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара. Особливо вітаю студентів нашого університету, здобувачів освіти Фахового коледжу ракетно-космічного машинобудування ДНУ та учнів Дніпропетровського обласного ліцею-інтернату фізико-математичного профілю. Всі ми одна велика сімʼя, тож бажаю всім успіху. Звичайно, пітчинг покаже, чий проєкт розроблений краще, але ви усі переможці, бо берете участь у таких потужних міжнародних змаганнях і долучаєтеся до розв’язання глобальних проблем людства. Тема цьогорічного хакатону – The Sun Touches Everything, тож вам належить комплексно оцінити вплив Сонця на наше з вами життя та знайти ту проблематику, яку спробуєте розвʼязати вашими командами, – наголосив Сергій Оковитий.
Географія Nasa Space Apps Challenge Dnipro зазвичай доволі велика. У 2024 році до учасників із різних куточків України онлайн також приєдналися однодумці з Польщі, Чехії та Канади. Всього у локальному етапі взяли участь рекордні 247 хакатонівців, які сформували 58 команд та разом створили 48 проєктів.
Командні проєкти презентувалися членам місцевого журі. Цьогоріч свою експертизу, відповіді на запитання та влучні поради дніпровським учасникам надавали Сергій Веретюк, Олексій Кулик, Володимир Гнатушенко та Анна Гурова.
Кожна з команд докладала неабияких зусиль для перемоги. На на пітчинговій сесії перед журі вони влаштовували креативні презентації. Наприклад, учасники читали реп і навіть грали на віолончелі мелодію, згенеровану штучним інтелектом. Було весело, драйвово і суперцікаво!
Однак за правилами хакатону переможцями стали лише п’ять команд, які розробили найбільш інтелектуальні, технологічні та корисні проєкти.
Так, за сумою набраних балів у 2024 році кращими визнані такі команди:
Space Pigs – проєкт, у якому використано дані NASA із супутників та наземних інструментів для створення візуального уявлення, що показує історію сонячних бур у травні 2024 року і допомагає широкій аудиторії краще зрозуміти наслідки цих подій;
Craft Lab – кишеньковий Всесвіт – просте апаратне рішення «зроби сам» для вивчення методів виявлення екзопланет. Проєкт можна використовувати також для демонстрації затемнень або інших явищ у процесі STEM-освіти.
Voice оf Stars – дослідження Всесвіту через мистецтво та науку. Трансформуючи дані про зоряне небо у ноти проєкт стирає межі між наукою і мистецтвом та пропонує унікальний спосіб використання астрофізичних даних.
Veritasium’s Witnesses – розробка алгоритму для змін у програмному забезпеченні на пристроях, які вже перебувають на Місяці, або для встановлення його на нові пристрої.
Hydrolics – Infinite Horizonts – комп’ютерна програма на мові Python для ідентифікації сейсмічних поштовхів та виділення лише корисних сигналів для відправки на Землю на основі реальних даних із місій Apollo та Mars InSight Lander.
Далі переможці Nasa Space Apps Challenge Dnipro будуть номіновані на розгляд глобального фахового журі.
Ми щасливі привітати із заслуженим успіхом команду Space Pigs – збірну факультетів фізики, електроніки та комп’ютерних систем, прикладної математики та інформаційних технологій й фізико-технічного факультетів ДНУ!
Про тріумфальний проєкт, що здобув найвищі експертні оцінки, розповідає учасник команди Михайло Лобанов.
– Ми сподівалися на перемогу, адже наша команда досліджувала геомагнітні бурі. Зокрема ті, що були найінтенсивнішими у травні цього року. Наше завдання полягало в тому, аби якнайкраще, найзрозуміліше та найдемонстративніше зобразити ті травневі явища, а також наочно показати і розказати про те, чому це важливо зараз. Тому що нещодавно, з 3 по 5 жовтня, також відбувалися схожі геомагнітні бурі.
Дві інші команди за участі наших студентів обрали на хакатоні тему Exosky. Їм належало задіяти свою уяву і візуалізувати, як би виглядало нічне небо, якби ми стояли на одній із багатьох екзопланет, відкритих астрономами та космічними місіями. Список із-понад 5500 екзопланет, що вже є у спеціальному архіві NASA, можна було поєднувати з останніми каталогами зірок, аби перевести розташування та яскравість мільйонів чи навіть мільярдів зірок в інший ракурс. Тож завдання команд полягало у створенні додатку/інтерфейсу, який дозволяв би зареєстрованим користувачам обирати екзопланету, а потім відображати інтерактивну зоряну карту чи експортувати високоякісне зображення для друку/перегляду на комп’ютері/дисплеї віртуальної реальності, де можна малювати та називати сузір’я.
Саме розробленням такого наукового додатку для мобільних пристроїв, де можна розглядати небо екзопланет та самостійно будувати нові сузір’я, займалася команда факультету прикладної математики та інформаційних технологій ДНУ FSVR.
Завдання симуляції нічного неба на інших екзопланетах опрацьовувала й команда Theorem of Victory, до якої входив учень 11 класу Дніпропетровського обласного ліцею-інтернату фізико-математичного профілю при ДНУ Тимофій Кириленко.
– Симуляція зірок у космосі створює проблеми аналізу великих даних та координат у просторі і потребує створення якоїсь 3D-моделі, що може дуже сильно «їсти» ресурси комп'ютера. А ми намагалися вирішити, як цю шкоду можна зменшити. Також ми прагнули спробувати щось більше та зайнятися VR. І нам дали спеціальну VR-установку, щоб ми придумали, як швидко можливо створити таку симуляцію, де користувач міг би немов опинитися в космосі та роздивлятися небо на якійсь планеті, що знаходиться на відстані 2000 світових років від нас.
Ось такими цікавими науковими космічними ідеями дивували здібні дніпровські хакатонівці цього року. Можливо, саме їхні проєкти зможуть у майбутньому змінити світ на краще!
У цілому, протягом 7 років проведення NASA Space Apps Challenge учасники дніпровського хабу підготували чимало успішних проєктів. Декілька команд, які перемогли на нашому локальному етапі, продовжили свій тріумфальний шлях на глобальному рівні.
Наприклад, 2017 року команда Spacer увійшла до топ-10 у номінації People's Choice, а 2020 року команда FireWay перемогла у номінації Best Use of Technology. Збірна NEXT SPACE LAB увійшла до списку Global Finalists Honorable Mentions – 47 найкращих із 5300+ команд зі всього світу, які долучилися до челенджу у 2022 році.
Інформаційно-аналітичне агентство
Дніпровського національного університету