У листопаді 2024 року Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара та АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі» розпочали упровадження елементів дуальної освіти.
Започатковане партнерство зі стейкхолдером стало можливим з моменту підписання відповідного Меморандуму у жовтні цього року, а за місяць після офіційного укладення угоди для студентів ДНУ вже пройшла стартова лекція. Зустріч-знайомство із представниками «ДТЕК Дніпровські електромережі» відбулася завдяки активній роботі університетського Центру карʼєрного розвитку та співпраці з бізнесом (керівниця – Ганна Нямещук).
Керівник Центру підготовки і навчання персоналу ДТЕК Віктор Бондаренко та експерт Дмитро Даценко докладно презентували студентській аудиторії ДНУ сьогодення стратегічного підприємства – види діяльності та його потужні можливості. Здобувачі освіти, насамперед, ознайомилися зі спектром задач з обслуговування енергетичних мереж, які провадить ДТЕК. І хоча головний акцент поставлений на роботу безпосередньо енергетиків, проте відзначалося, що фахівці з питань діагностики складних систем, неруйнівного контролю, дистанційного спостереження складних, територіально розподілених об’єктів (у тому числі, й фахівці з авіоніки) також є корисними в ефективному вирішенні задач з обслуговування енергетичних мереж.
Надалі партнери з ДТЕК представили до уваги студентської аудиторії унікальний проєкт «Дуальна освіта», що діє в компанії з 2019 року. За цей час професійне навчання за програмою «Дуальна освіта» від ДТЕК Мережі пройшли 311 українських студентів, більш ніж половина з яких (161 студент) успішно працевлаштувалися у компанії. Навіть попри початок повномасштабної війни, проєкт не зупинився, а працевлаштування студентів-дуальників на посадах інженерів, електромонтерів, контролерів, фахівців з обслуговування клієнтів тільки продовжилося. Нині, у складні часи, в ДТЕК особливо розраховують на усвідомлений вибір молодих спеціалістів місця працевлаштування в енергетичній галузі України. Адже найбільше компанія зацікавлена у професійній підготовці майбутніх енергетиків, які прийдуть на зміну тим фахівцям, що наразі стоять на варті енергетичного фронту. Позаяк буде необхідно не лише відновлювати зруйноване ворогом, а й створювати нову енергоінфраструктуру як основу для відбудови України та її економіки.
Для цього на підприємствах ДТЕК Мережі у Дніпропетровській, Київській та Одеській областях сьогодні активно формуються безбар’єрні умови для навчання майбутніх енергетиків. Оцінити якість фахової підготовки на практиці, безпосередньо на потужностях дніпровської регіональної компанії ДТЕК, вже змогли вихованці Фахового коледжу ракетно-космічного машинобудування при ДНУ та інших профільних освітніх закладів області.
Ось цей попередній досвід успішної реалізації дуальної форми навчання у ДТЕК молоді ДНУ на першій зустрічі представив Віктор Бондаренко. Його колега Дмитро Доценко конкретніше розповів про особливості професійного навчання за програмою «Дуальна освіта». Зокрема, схема взаємодії з вихованцями закладів освіти є такою: студенти-дуальники, здобуваючи теоретичні знання у своєму ЗВО, паралельно проходять практику на місцевих підприємствах операторів системи розподілу ДТЕК. На час проходження практики компанія офіційно працевлаштує, виплачує заробітну плату й забезпечує всі соціальні гарантії, а після завершення – гарантовано працевлаштовує студентів уже на постійній основі.
Щоб стати учасником проєкту «Дуальна освіта» кожен студент має:
• навчатися на ІІ-IV курсі освітнього закладу, що уклав угоду з ДТЕК Мережі;
• заповнити анкету та пройти конкурсний відбір;
• укласти 3-сторонній договір на здобуття освіти за дуальною формою та строкову трудову угоду.
Далі затверджується графік навчання та програма навчання на виробництві, а за студентами-дуальниками закріплюється професійний наставник, який супроводжує на всіх етапах практичної частини навчання.
Отже, основними перевагами такої дуальної системи освіти з ДТЕК для будь-якого студента стають:
• стабільні виплати заробітної плати/авансу
• соціальний пакет
• колективний договір – гарантії, захист
• медичне страхування (з 4 місяця роботи)
• навчання за професією та спеціальне навчання на виробництві за кошти компанії
• кар’єрне зростання
• корпоративні заходи
• молодіжний рух
– Загалом, ми у компанії виділяємо 4 ключові ключові фази роботи зі студентами-дуальниками. Це:
• адаптація
• спеціальне навчання та навчання для отримання групи з електробезпеки
• програма навчальної та практичної підготовки
• аудит робочих місць дуальників, – розказав студентам Дмитро Даценко.
У своїй розповіді пан Дмитро не оминув і огляд перспектив кар’єрного росту випускників дуальної форми навчання, що дуже зацікавило нашу студентську молодь.
– У середньому, шлях від нижніх робочих позицій до посади інженера для випускника програми «Дуальна освіта» у компанії ДТЕК Дніпровські електромережі складає 1,5 року, – наголосив Дмитро Даценко.
У компанії переконані: на підприємстві, де студенти швидко вчаться обслуговувати реальні енергооб’єкти, здобуті в університеті знання одразу закріплюються на практиці. Після участі в проєкті «Дуальна освіта» ДТЕК Мережі молодь вже добре знає обладнання і правила безпечної роботи, володіє повним знанням ситуації в енергетиці – та позбавлена проблем із працевлаштуванням і майбутньою кар’єрою. А це і є головним пріоритетом дуальної форми навчання.
Про студенток ДНУ, які вже обрали програму «Дуальна освіта» від ДТЕК Мережі, нам розповів в.о. завідувача кафедри двигунобудування фізико-технічного факультету Олександр Пономарьов. Так, у межах угоди Дніпровського національного університету з АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі» про організацію роботи/навчання за індивідуальною програмою з елементами дуальної форми здобуття освіти відповідну програму зараз розпочинають дві студентки спеціальності 141 Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка. Це – третьокурсниця Вікторія Безрученко і четвертокурсниця Анастасія Грибанова.
– Вікторія обрала роботу в диспетчерській службі в м. Самар, а Анастасія зацікавилася роботою, пов’язаною з обліком електричної енергії і буде працевлаштована у відповідному відділі в одному з підрозділів у м. Дніпро. Обидві студентки успішно пройшли співбесіди та вже почали оформлювати документи для працевлаштування.
Підкреслю, що дівчата навчаються за профільною освітньою програмою «Відновлювані джерела енергії та енергоефективні технології». Однак наша освітня програма спрямована не тільки на підготовку фахівців з електроенергетики, а й інших фахівців енергетичної галузі, бо містить досить багато різноманітних напрямів. Наші випускники працюють у різноманітних компаніях, задіяних у сферах енергетичного машинобудування, теплоенергетики, відновлюваної енергетики та інших. А тому ми й надалі плануємо розширювати співробітництво з провідними роботодавцями для посилення енергетичної безпеки держави, – зазначив Олександр Пономарьов як гарант ОП «Відновлювані джерела енергії та енергоефективні технології».
Окрім такої практичної освітньої співпраці, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара додатково розглядає партнерство у галузі підвищення кваліфікації і стажування викладачів ДНУ та фахівців ДТЕК, а також – у дослідницькій галузі з верифікації прогностичних моделей, необхідних цій енергопостачальній компанії.
Довідково про проєкт «Дуальна освіта»:
ДТЕК Мережі є учасником спільноти «Бізнес без бар'єрів», а проєкт «Дуальна освіта» входить до переліку кращих кейсів на державному порталі для підприємців «Дія.Бізнес». Проєкт визнаний успішним прикладом створення можливостей навчання та працевлаштування для української молоді під час повномасштабної війни.
Спільні домовленості ДНУ із ДТЕК охоплюють практичну роботу зі студентами профільних для цієї енергетичної компанії фахами: 141 Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка (ОП «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», «Відновлювані джерела енергії та енергоефективні технології»), 172 Електронні комунікації та радіотехніка (ОП «Інфокомунікації та системи зв’язку»), 173 Авіоніка (ОП «Автоматика і управління в технічних системах»). Проте цікавими для організації навчання на виробництві чи подальшого працевлаштування у ДТЕК є не тільки майбутні фахівці з фізико-технічного факультету чи факультету фізики, електроніки та комп’ютерних систем, а й студенти інших спеціальностей ДНУ – ІТ, комп’ютерних, інженерних, економічних і навіть філологічних.
Учасники проєкту «Дуальна освіта» здобувають освіту за спеціальною системою, в якій 40% часу відведено на навчання на базі навчального закладу, а 60% – на практику в реальних умовах виробництва. Відтак, завдяки проєкту студенти-дуальники здатні одночасно навчатися і працювати за фахом.
Інформаційно-аналітичне агентство
Дніпровського національного університету